Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. 
tpms

czujniki TPMS

Wychodząc na przeciw wymaganiom najnowszych samochodów oferujemy sprzedaż oraz  serwis czujników TPMS dzięki profesjonalnemu urządzeniu diagnostycznemu  BARTEC TECH-500. 

 

TPMS to system monitorowania ciśnienia w oponach „Tire Pressure Monitoring System”. System ten stał się obowiązkowym wyposażeniem wszystkich nowych samochodów wprowadzonych na rynek od 1 listopada 2014 roku. Rozróżniamy dwie główne kategorie tego typu systemów: pośrednie i bezpośrednie.


Systemy bezpośrednie TPMS

W systemie bezpośrednim, każde z kół jest wyposażone w osobny czujnik, który mierzy ciśnienie oraz temperaturę. Wszystkie dane zebrane przez czujnik są następnie przenoszone drogą radiową i analizowane przez komputer. W przypadku ustalenia, że ciśnienie w oponach jest nieprawidłowe, na desce rozdzielczej zostanie wyświetlone ostrzeżenie.

Podstawową zaletą bezpośredniego pomiaru jest fakt, że czujniki mierzą stan ciśnienia i temperatury wewnątrz opony nawet podczas postoju. W przyszłości system będzie mógł również monitorować stan zużycia bieżnika. Co ważne, dane dostarczane dzięki pomiarowi bezpośredniemu pojawiają się w systemie szybko i są bardzo dokładne, a co za tym idzie zwiększają poziom bezpieczeństwa.

Słabą stroną tego typu systemu jest przede wszystkim bateria. Czujnik jest zasilany przez małą baterię, której żywotność jest obliczona na kilka lat. 

Warto również pamiętać, że zakres radiowy pracy czujników europejskich i amerykańskich jest różny. Oznacza to, że czujniki do systemów amerykańskich nie będą pasowały w autach europejskich.


Systemy pośrednie TPMS

System pośredni analizuje sygnały z czujników prędkości obrotowej kół. W praktyce oprogramowanie samochodu porównuje prędkość obrotu poszczególnych kół. Gdy w danym kole ciśnienie spada jego prędkość obrotu wzrasta, a system sygnalizuje kierowcy nieprawidłowe ciśnienie w kole.

Zaletą tego systemu jest przede wszystkim niższa cena, ponieważ bazuje on na fabrycznej instalacji oraz czujnikach systemu ABS/ESP.

System pośredni nie jest jednak bez wad. Przykładowo, gdy we wszystkich kołach ciśnienie będzie nieprawidłowe, ale względnie na podobnym poziome, system nie wychwyci błędu. Kolejnym problemem jest fakt, że w trakcie postoju system nie może zmierzyć ciśnienia, może to zrobić dopiero gdy samochód porusza się z prędkością około 30 kilometrów na godzinę. Co równie ważne, w przypadku wymiany opon na nowe, system wymaga ponownej kalibracji, co ostatecznie może zwiększyć jego koszty eksploatacyjne.